Alla inlägg under september 2016

Av Magnus Häggblad - 6 september 2016 11:15

Kommunfullmäktige Piteå 2016-09-05

På första mötet efter sommaruppehållet så skulle en mängd frågor av olika dignitet behandlas. Men ganska snart efter en genomläsning av handlingarna så stod det klart för mig att fråga nummer 3. Bostadsförsörjningsplan var dagens viktigaste fråga. Det förekom fler frågor, men jag väljer att fokusera på just denna i detta blogg-inlägg.

 

Tyvärr så vill Socialdemokraterna med sina stödpartier inte vara ärliga med sina avsikter med Piteås bostäder. Mitt påstående är att de (som vanligt) försöker flyga under radarn och inte vill uppröra Piteåborna med sanningen om hur stor del av Piteås lägenheter som ska gå till migranter och nyanlända.

Som motståndare till den förda politiken så är det minsta jag begär att man faktiskt berättar vilken politik man håller på att införa i Piteå så att Piteå-borna själva kan bilda sig en uppfattning om de tycker politiken är bra eller dålig.

 

Sossarna försöker alltid förmildra effekterna av sin egen politik. Jag försöker däremot föra upp den på radarskärmen igen.

Nedanstående kursiverad text nedan är ärendet i sin helhet. Jag vet att det är en lång text, men du behöver inte läsa allt, jag kommer att hänvisa till valda avsnitt och påvisa vilka problem jag finner i Piteå kommuns dokument.



3. Bostadsförsörjningsplan Diarienr 16KS298

Förslag till beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige godkänna Bostadsförsörjningsplan med inriktning för bostadsförsörjningen.

Ärendebeskrivning

Bostadsförsörjningsplanen har remitterats och inkomna yttranden har beaktats. Bostadsförsörjningsplanen gäller för perioden 2016-2030 och har som syfte att bedöma bostadsbehovet för de kommande åren och därigenom ge kommunen ett underlag för planeringen av nya bostäder. Bostadsförsörjningsplanen innehåller riktlinjer för kommunens bostadsförsörjning som omfattar kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet, kommunens planerade insatser för att nå uppsatta mål och hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen.

Planen grundas på en analys av den demografiska utvecklingen och av efterfrågan på bostäder. Kommunen har olika verktyg till sitt förfogande för att på olika nivåer driva på och styra inriktningen på bostadsmarknaden. Ett av kommunens övergripande mål är att Piteå ska erbjuda attraktiva och varierande boendemiljöer. Att vara en attraktiv boendeort handlar såväl om att kunna erbjuda bra boendemiljöer, som att erbjuda ett stort urval av bostäder. En väl fungerande bostadsmarknad kan, tillsammans med en attraktiv miljö, leda till ökad inflyttning och fler investeringar. Ett andra övergripande mål är att Piteå år 2020 ska ha 43 000 invånare och 46 000 invånare år 2030. Detta kräver en tillväxt på ungefär 1 500 nya bostäder till år 2020. I kommunens översiktliga planering återfinns en planberedskap som står i samklang med den ambitionen. Idag råder det obalans med underskott på bostäder i Piteå. Situationen bedöms vara särskilt ansträngd för bostadsmarknadens debutanter, unga och nyanlända, men även för personer i utsatta grupper samt de som vill flytta till en mindre bostad.

Det finns ett behov av fler lägenheter som är tillgänglighetsanpassade. Den stora ökningen av antalet äldre medför att det kommer att finnas brist på tillgängliga lägenheter per person över 80 år i framtiden om inte tillgänglighetsskapande åtgärder vidtas. För att tillgodose behovet av bostäder krävs, förutom att förtäta och förnya i befintligt bostadsbestånd, att planera för nya stadsdelar. I Piteå kommuns tomtkö finns för närvarande ca 400 personer i kö för att kunna bygga ett fritidshus eller egna hem/villa. För sökande av lägenheter saknas uppgifter då ingen gemensam bostadskö finns. Behov av och former för upprättande av gemensam bostadskö ska utredas. Riktlinjerna i bostadsförsörjningsplanen möjliggör för att trygga en bostad för alla i Piteå.

Yrkanden

Peter Roslund (S) och Helena Stenberg (S): Bifall kommunstyrelsens arbets- och personalutskotts förslag med ändringen att i Bostadsförsörjningsplan med bilagor ange att behov av och former för upprättande av gemensam bostadskö ska utredas.

Beslutsunderlag

Bostadsförsörjningsplan
Bostadsförsörjningsplan – Bilaga 1 – Planeringsunderlag
Bostadsförsörjningsplan – Bilaga 2 – Konsekvensbeskrivning
Bostadsförsörjningsplan – Bilaga 3 – Kartor

Fotnot: Alla handlingar finns här.


Allt ser ut att vara frid och fröjd vid en första genomläsning? -Kommunen vill hålla fram bostäder åt behövande. Mycket bra?

-Problemet är som följer, den 29:e Augusti hade Luleå Kommun sitt första kommunfullmäktige efter sommaruppehållet, med följande punkt på dagordningen:

 

Således ungefär samma punkt på dagordningen som Piteå några dagar senare.

 

När man fortsätter att läsa Luleå Kommuns handlingar så hittar man följande intressanta text.

 

Jaha? -Man vill avsätta 25% av alla omsatta lägenheter till nyanlända? –Och så blev det faktiskt efter ett stormigt möte i Luleå.

Om detta har rapporterats i NSD och Kuriren.


    

Oavsett vad man tycker om Luleå Kommuns agerande och prioriterande av utlänningar så måste man respektera att de talar ur skägget och berättar för Luleå-borna precis hur deras planer ser ut.

25% av bostadsomsättningen till nyanlända kan ej missförstås.

Låt oss då se vad Piteå Kommun har att bjuda på i sina dokument. Vi saxar från Bostadsförsörjningsplan – Planeringsunderlag.

Dokumentet är enormt och täcker in en mängd statistik från kommunens alla hörn, åldersfördelningar mm


Nedanstående avsnitt Nyanlända i Piteå är en underrubrik på sidan 6. Återigen mycket text, men med mina rödmarkeringar så framgår det intressanta.

 

Här framgår att Piteå kommun måste skaffa bostäder åt 248 personer under 2016.


 

I dagsläget så behandlas ärenden från 2013 och 2014, de som kom under senare delen av 2015 har ej ännu hunnit behandlas. Av detta kan vi dra slutsatsen att ett ökat tryck kommer att uppstå på alla kommuner runt om i landet och att Piteås kommuntal (antal flyktingar som man måste ta emot) ökar.


 

Här får vi veta att man fortfarande har modulhusbyggande i tankarna.

Längre ner i dokumentet så får vi en sammanställning.

 

Fotnot: EKB = Ensamkommande barn.

Så.

Då har jag tagit ut allt jag har kunnat hitta gällande bostadsförsörjning för nyanlända ur en bostadsförsörjningsplan om drygt 50 sidor.

Frågor som jag ställer mig och som jag också mycket påfluget ställde i kommunfullmäktige den 5 Oktober var förstås:

VAR SKALL 250 personer som kommer varje år bo?

Hur många procent av de lägenheter som Piteå Kommun nu uppför och de som omsätts av Pitebo skall gå till nyanlända?

Varför är kommuen ni så otydliga med era avsikter för de lägenheter som byggs i Piteå? -Har inte Piteåborna en rätt att få veta vad skattepengarna går till?

Varför inte vara lika tydliga som i Luleå?

Dagsersättningen för migranter är på väg att sänkas, hur skall kommunen tackla detta problem?

Jag hade många frågor, men fick väldigt få svar. HUR JAG ÄN FRÅGADE OCH ANGREP HELENA STENBERG, PETER ROSLUND OCH BRITH FÄLDT så fick jag inga svar på mina frågor. Det enda jag kunde göra vara att yrka återremiss på ärendet så att man vid en ytterligare genomgång skulle kunna belysa det jag frågade efter.

Men återremissen gick inte igenom. ALLA ANDRA PARTIER GODKÄNDE DOCK BOSTADSFÖRSÖRJNINGSPLANEN. Trots att den saknade en mycket viktig dimension. Närmare bestämt migranternas påverkan på piteås bostadsbestånd och ekonomi.

Återemissyrkandet kommer här:

 

Fotnot: Lagen som omnämns i mitt återremissyrkande är denna. Viktig pusselbit!

När jag till slut hade stångat pannan blodig och mötet började gå mot sitt slut så ville jag åtminstone veta vad som höll på att hända på Videvägen ute i Munksund. En närboende sympatisör hade nämligen oroligt kontaktat mig via telefon dagarna innan kommunfullmäktige och undrade vad som stod på.

För er som inte känner till det så är en av de tre ”hemliga” platser som kommunen planerade att bygga modulhus (baracker) åt ensamkommande barn åt. Se mitt blogginlägg här om detta.

”Nummer 3 – Klubbgärdet 29:28 – Videvägen (Innanför Arkivexperten från Munksundsvägen sett.)”

    

Min informatör berättade för någon vecka sedan (30 Augusti) att något höll på att hända ute på Videvägen och skickade några bilder till mig:


      
 
 

Nu kommer det konstiga. INGENSTANS I DE KOMMUNALA HANDLINGARNA så finns detta projekt beskrivet eller omnämnt.

Inte ens i kartbilagan så finns det något. De mörkröda fälten är områden som man nämner i dokumentet. På kryssets plats så gräver man avlopp.

 

Jag ställde mig i talarstolen och frågade gång på gång, Stenberg, Roslund, Fäldt. -Men jag fick inte veta vad som försiggick ute på Videvägen.

Sorry alla Munksundsbor. Det är hemligt vad som håller på att hända ute på Videvägen.

Efter kommunfullmäktigemötet så bestämde vi oss för att åka ut på Videvägen och ta en titt. Så vitt jag kunde se så höll man på med markarbeten såsom avlopp osv.

Om detta projekt så finns det tyvärr INGEN I KOMMUNFULLMÄKTIGE SOM KÄNNER TILL.

    

    

 Det kanske är nåt annat än flyktingbaracker som skall anläggas här. Något för närboende att försöka ta reda på?

/Magnus Häggblad, Gruppledare SD Piteå

PS. Skickade ett mail till Piteå-Tidningen den 31 Augusti där jag tipsade att något höll på att hända på Videvägen. Tidningen har inte skrivit något ännu så långt jag har sett.

 
Ovido - Quiz & Flashcards