Alla inlägg under november 2014

Av Magnus Häggblad - 16 november 2014 15:55

Det var många tankar som surrade i huvudet när det första KF-mötet för SD Piteå förklarades för öppnat: Spännande!,  Osäkert!, Vad händer nu?, Hur gör man? osv.

Det var bara att ta plats så får vi se vart det bär!

 

Det här en pappersbransch!

Vi kände oss förvisso inte helt borta då vi ägnat nästan hela den föregående dagen åt att gå igenom arbetsmaterialet för att applicera Sverigedemokratisk politik på varje fråga på dagordningen.


 


Vi satt till en början lugnt och stilla på plats och observerade till synes accepterat och lämpligt beteende hos de andra ledamötena. Detta fungerade bra och redan efter några punkter på dagordningen så kände vi oss mogna att försiktigt våga glappa lite med käften för att yrka medhåll eller avslag i någon fråga utan att för den skull känna oss malplacerade.


Nåväl, jag går händelserna i förväg; för att kunna leda mötet så måste man ha en ordförande och den väljs en mandatperiod åt gången. Till sin hjälp så har han en vice och en andre vice ordförande. Kommunsekreterare (tjänstemän) behövs också. Hela detta gäng sitter längst fram i salen och heter presidie.


 


Sossarna får tillsätta ordförande tack vare sin storlek. Men alla partier har nomineringsrätt och SD som är lite gröna hade naturligtvis pliktroget fyllt i alla formulär som kommit ut med sina egna namn i brist på bättre. :) Det visade sig att vi nominerat Magnus Häggblad till ordförande för presidiet, men att det var en option att överhuvudtaget göra det. Alla andra partier hade lagt ner såna utsiktslösa saker sedan länge och jag blev raskt nedröstad gällande ordförandeposten. Men lite kul var det!


VICE ordförandeplats brukar man av tradition ge till det stösta oppositionspartiet, detta menade i alla fall moderaterna nu när sossarna backat 12% och inte hade egen majoritet längre. Men det ville INTE sossarna, icke sa nicke. -De ville ha även viceposten. En munhuggning om detta ägde rum innan det blev sluten omröstning om saken (blir automatisk sluten omröstning med lappar och urna vid tillsättning av tjänster/positioner om jag inte missminner mig). I detta fallet så hade vi nominerat Elin Håkansson som Vice ordförande, men moderaternas resonemang och framhållan om att största oppsitionsparti ska uppbära vice ordföranderoll var helt i vår smak och vi röstade på Daniel Bergman (M) som vice ordförande trots att vi hade möjlighet att kasta bort våra röster på Elin. Men någon ordning får det vara.


Man kan läsa mer om detta i Piteå-Tidningen online

 


Tyvärr så Torskade M viceplatsen med siffrorna 29-20 (samt en ogiltig röst) till Sossarnas fördel.


I Piteå-Tidningen så påstås det däremot att SD röstade på Elin Håkansson.


"Frågan gick till sluten omröstning som slutade med att posten gick till Lena Wikberg (29 röster). Daniel Bergman fick 20 röster och i urnan hittades också en röst på nyvalde sverigedemokraten Elin Håkansson."

 

Detta var naturligtvis något märkligt när kommunsekreteraren läste upp SAMTLIGA röster högt och tydligt i högtalarsystemet. Jag var till om med tvungen att fråga kommunsekreteraren när Piteå-Tidningen gick ut med detta:


 


Nåväl. Piteå-Tidningen missförstår så lätt.


För att inte göra det här inlägget hur stort som helst så vill jag begränsa mig, men jag vill jag när jag ändå är ute med pekpinnen säga att PT:s rapportering gällande en annan sak också är lite fel!


Nämligen punkt 8 på dagordningen: Delårsrapport Januari-Augusti 2014 för Piteå kommun!


 

Delårsrapport


En delårsrapport är en delårsrapport. Det är inget man röster om tyckte vi. Vi förväntade oss en avrapportering och sedan så skulle det vara klart. Och så skedde, gruppledarna för de olika partierna gick upp och talade om olika aspekter av rapporten och berömde vissa och fördömde andra (i mindre usträckning). Men så dök det upp en socialdemokratisk politiker som hette Helena som lovade läsa rapporten med mångfaldsglasögon. Vilket hon gjorde. Hon utlovade en ökad invandring och ett ökat mottagande av flyktingbarn. Allt för att uppnå de mål som upptas i rapporten: Ökad mångfald och fler kommuninnevånare (43.000 år 2020).


Mångfald är ett ganska vitt begrepp och kan innebära snart vad som helst. Men Helena knöt samman begreppen så nära så jag förstod ändå vad hon menade i sitt anförande. Hon menade med mångfald primärt invandrare även om fler grupper inryms i detta vida begrepp.


Nä nu tänkte eder skribent, ristade ner några väl valda ord och tryckte på knappen för replik. Genast började en känsla av osäkerhet krypa och orden finjusterades och förädlades ända fram tills det var min tur att gå i replik.


Entré gör den första SD-kritiska kommentaren till det socialdemokratiska samhällsbygget i Piteå!:

"Tack för en bra och informativ rapport! Tyvärr så anser vi att vårt parti inte har varit med i sådan omfattning att vi kan säga oss vara delaktiga i dess tillkomst. Även dess målsättningar och riktlinjer är beslutade utan vårt partis inflytande och vi ämnar att lägga ner vår röst i denna fråga.


Sverigedemokraterna motsätter sig föga förvånande den satsning på mångkultur som kommunen företagit sig då vi inte tycker det är ett bra sätt att bygga ett samhälle på. Vi kommer säkert att få anledning att återkomma till denna diskussion under kommande mandatperiod.


Tack."

 

Och vilket liv det blev! -Vänsterns Brith Fäldt drog igång först och fördömde vårt uttalande. Sedan kom Sossarnas Mats Johansson igång med värsta utskällningen efter noter och jag fick minsann veta hut där jag satt. Mångfald är grejer det fick jag höra. Samt att mitt uttalande är hatiskt mot homosexeulla, transpersoner, handikappade och alla möjliga utsatta grupper.


Att jag skulle bli något missförstådd var det väl aldrig något snack om, men att dra så stora slutsatser av mitt enkla inlägg var imponerande. Eller som Elin sa "inövat". Kanske.


Jag valde däremot att knipa igen käften och inte gå i fler repliker. Det var både bra och dåligt, en del missuppfattade oss och drog som sagt långtgående växlar. Men jag tyckte att vi tog ställning till en rapport, en ganska känd inställning som dessutom var en replik på Helena Stenbergs mångfaldsglasögon-inlägg.


Man är inte så kaxig när man väl sitter där i kammaren och ska yttra sig. Men åtminstone jag fick mersmak och Sossarna har fler invändningar att vänta mot deras samhällsbyggande i Piteå.


Nåväl, vad kan man missförstå av det här om man heter Piteå-Tidningen? Jo det här:


"Sverigedemokraten Magnus Häggblad klargjorde att partiet skulle lägga ned sin röst eftersom delårsrapporten innehöll uppgifter om vikten av mångfald."


 

Länk till artikeln ovan.


Både rätt och fel, men mest fel.


Till och med kommunens sammanfattning på nätet brister, jag måste var mycket tydligare nästa gång!


"Fullmäktige beslutade att godkänna delårsrapporten. Sverigedemokraterna lade ner sina röster då de inte kan ställa upp på de skrivningar om mångfald som finns med."


 

Länk till kommunens sammnfattning


Förändring på riktigt!


Synd bara att Skolpartiet verkar ha fått en släng av Sverigedemokraternas slev när de talade sig varma för att demokrati och öppenhet skulle gälla även Sverigedemokraterna i den kammare som lyckats utestänga SD från alla nämndeuppdrag. (Mer om detta i ett senare inlägg.)


Vänsterns Brith Fäldt om mötet (Facebook.)

 

Nu ska jag inte använda några långa svåra ord.


Slut.

Ovido - Quiz & Flashcards